Klubben

Fana Golfklubbs lover


FANA GOLFKLUBB
LOVER
Sist oppdatert 20.02.2025
 
 

LOVNORM FOR IDRETTSLAG MED SÆRLIGE TILLEGG GITT AV NGF
Vedtatt av Idrettsstyret 13.12.23 med ikrafttredelse 01.01.24, med overførte tillegg fra NGFs ting.



LOV FOR FANA GOLFKLUBB
Lov for Fana Golfklubb (heretter «Klubben»), stiftet 15. mai 1988.

§ 1       Formål

Klubbens formål er å drive idrett organisert i Norges idrettsforbund og olympiske og
paralympiske komité (NIF). Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. All idrettslig aktivitet skal bygge på de verdier som er vedtatt av Idrettstinget.

§ 2       Organisasjon

(1)        Klubben er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer.

(2)        Klubben er medlem av Norges Golfforbund.  For regler om Klubbens plikt til å være medlem av et særforbund, gjelder NIFs lov § 10-1 (4).

(3)        Klubben er medlem av NIF og dermed tilsluttet Vestland Idrettskrets og Idrettsrådet i Bergen.

(4)        For regler om representasjonsrett, gjelder NIFs lov § 10-3 (1).

(5)        For regler om Klubbens plikt til å overholde overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak, gjelder NIFs lov §§ 2-2 og 2-3.

§ 3       Medlemmer
  1. For regler om opptak av medlemmer, utmelding, fratakelse av medlemskap mv., gjelder NIFs lov §§ 10-4 og 10-6, med unntak av regelen om utmelding i denne lovs § 3-3.
  1. For idrettslagets plikt til å registrere opplysninger i idrettens medlems- og organisasjonsregister, gjelder forskrift om idrettens medlems- og organisasjonsregister jf. NIFs lov § 10-5
  1. Den som ikke senest 31. desember[1] har sendt skriftlig utmelding av klubben eller melding om overgang til annen kontingent-/avgiftsgruppe, anses som medlem i samme kontingent-/avgiftsgruppe i det påfølgende år. Dog innvilges utmelding for medlemmer med fri spillerett etter 31. desember ved skriftlig beskjed innen 31. mars, forutsatt at klubben er fulltegnet og har venteliste for medlemskap i den aktuelle medlems-kategori, og nytt medlem tiltrer. Dersom klubben ikke har venteliste for nye medlemskap på det aktuelle tidspunkt, føres det venteliste for utmelding. Medlemmet som søker utmelding etter årsskiftet plikter å betale kontingent-faktura(er) i påvente av at utmelding kan innvilges, og denne kan avregnes forholdsmessig dersom utmelding effektueres etter 31. mars.

§ 4       Kjønnsfordeling

For regler om kjønnsfordeling i styre, utvalg mv. og ved representasjon til årsmøte/ting i overordnet organisasjonsledd, gjelder NIFs lov § 2-4. For klubber med omsetning og medlemstall under terskel fastsatt av Idrettsstyret er det tilstrekkelig at begge kjønn er representert i styrer, utvalg mv. og ved representasjon til årsmøter/ting i overordnet organisasjonsledd.

§ 5       Regler om stemmerett, valgbarhet, forslagsrett mv.

For regler om stemmerett, valgbarhet og forslagsrett, gjelder NIFs lov §§ 2-5, 2-6 og 2-7.

§ 6       Inhabilitet

For regler om inhabilitet, gjelder NIFs lov § 2-8

§ 7       Vedtaksførhet, flertallskrav og protokoll

For regler om vedtaksførhet, flertallskrav og protokoll, gjelder NIFs lov § 2-9.

§ 8       Refusjon av utgifter og godtgjørelse

For regler om refusjon av utgifter og godtgjørelse, gjelder NIFs lov § 2-10.

§ 9       Regnskap og revisjon mv.

For regler om regnskap og revisjon mv., gjelder NIFs lov §§ 1-7, 2-11, 2-13 og 2-14.
For klubber med omsetning og medlemstall under terskel fastsatt av Idrettsstyret, er det
ikke krav om underslagsforsikring.



§ 10     Årsmøtet og årsmøtevalgte organer
  1. Årsmøtet er Klubbens høyeste myndighet, som avholdes hvert år innen utgangen av mars måned.
  1. Ordinært og ekstraordinært årsmøte gjennomføres i samsvar med denne lov og NIFs lov §§ 2-15, 2-16, 2-17, 2-19, 2-20
  1. Årsmøtets oppgaver:
  1. Godkjenne de stemmeberettigede medlemmene
  2. Velge dirigent(er)
  3. Velge protokollfører(e)
  4. Velge to medlemmer til å underskrive protokollen
  5. Godkjenne forretningsorden
  6. Godkjenne innkallingen
  7. Godkjenne saklisten        
  8. Behandle Klubbens årsberetning
  9. Behandle
    1. Klubbens regnskap
    2. styrets økonomiske beretning
    3. beretning fra kontrollutvalget
    4. beretning fra engasjert revisor
  10. Behandle øvrige saker som fremgår av godkjent sakliste            
  11. Fastsette
    1. medlemskontingent på minst kr 50
    2. eventuell treningsavgift, eller gi styret fullmakt til å fastsette treningsavgifter
  12. Vedta Klubbens budsjett
  13. Behandle idrettslagets organisasjonsplan
  14. Velge
    1. Styre med leder, nestleder, 4 styremedlemmer og 1 varamedlem
    2. Kontrollutvalg med leder, 1 medlem og 1 varamedlem
    3. Representanter til ting og møter i de organisasjonsledd idrettslaget har representasjonsrett eller gi styret fullmakt til å oppnevne representantene
    4. Valgkomité med leder, og 2 medlemmer og 1 varamedlem
    5. Eventuelt øvrige valg i henhold til Klubbens organisasjonsplan
  1. Valg av revisor til å revidere Klubbens regnskap.

Ledere og nestledere velges enkeltvis. Øvrige medlemmer velges samlet. Deretter velges varamedlemmene samlet. Der det velges flere varamedlemmer skal det velges 1. varamedlem, 2. varamedlem osv.

For regler om stemmegivningen på årsmøtet, gjelder NIFs lov § 2-21.
  1. For regler om kontrollutvalget, gjelder NIFs lov § 2-12.
     
  2. For regler om valgkomiteen, gjelder NIFs lov § 2-18.
     

§ 11     Klubbens styre

(1)        Klubben ledes og forpliktes av styret, som representerer Klubben utad.

(2)        Styret er Klubbens høyeste myndighet mellom årsmøtene, men visse beslutninger kan kun vedtas av årsmøtet iht. § 10 (3) og NIFs lov § 2-22.

(3)        Forvaltningen av, og tilsynet med, alle deler av Klubbens virksomhet hører under styret. Styret skal sørge for:
  • at Klubbens formål ivaretas
  • forsvarlig organisering av Klubbens virksomhet og økonomistyring
  • at beslutninger fattes i samsvar med overordnete organisasjonsledds regelverk og vedtak, Klubbens lov og årsmøtets vedtak
  • registrere opplysninger iht. § 3 (2)
  • at det oppnevnes en ansvarlig for politiattestordningen, dersom Klubben organiserer idrett for mindreårige eller personer med utviklingshemming
  • at det oppnevnes en ansvarlig for barneidretten, dersom Klubben organiserer barneidrett

(4)        Styret kan oppnevne komiteer/utvalg til ivaretakelse av løpende eller enkeltstående oppgaver, og utarbeide mandat/instruks for disse.
           
(5)        Styret skal oppnevne representanter til årsmøter/ting i overordnede organisasjonsledd dersom årsmøtet ikke har valgt representanter.

(6)        Styret skal avholde møter når lederen bestemmer det eller minst 2 av styrets medlemmer forlanger det.


§ 12     Grupper

(1) Klubbens årsmøte kan beslutte å opprette og nedlegge grupper, og hvordan disse skal organiseres og ledes, eventuelt delegere dette til styret.


(2) Dersom Klubbens årsmøte, ved behandlingen av organisasjonsplanen, har vedtatt å opprette grupper med gruppestyrer, gjelder følgende for idrettslag med omsetning og medlemstall over terskel fastsatt av Idrettsstyret:

a. Hver gruppe skal ha et gruppestyre på minst tre medlemmer. Gruppestyret velges på årsmøtet eller oppnevnes av styret etter fullmakt fra årsmøtet.

b. Gruppen bør ha minst ett årlig møte der gruppen diskuterer gruppens økonomi og aktiviteten i gruppen, og forslår kandidater til gruppestyret, samt gir eventuelle innspill til saker som behandles av styret eller årsmøtet.

c. Gruppestyret konstituerer seg selv, med mindre annet er besluttet av årsmøtet eller av styret etter fullmakt fra årsmøtet.

d. Gruppestyret fastsetter eventuell treningsavgift innenfor rammen av fullmakt gitt av årsmøtet eller styret.
  1. Gruppestyrer eller representanter for grupper kan ikke inngå avtaler eller på annen måte forplikte idrettslaget uten fullmakt fra styret eller årsmøtet, og innenfor de rammer som er fastsatt av styret eller årsmøtet.
     
§ 13     Alminnelige disiplinærforføyninger, sanksjoner etter kamp- og konkurranseregler, straffesaker og dopingsaker

For alminnelige disiplinærforføyninger, sanksjoner etter kamp- og konkurranseregler, straffesaker og dopingsaker gjelder NIFs regelverk.

§ 14     Regler for spill, ordensregler m.v.
  1. For golfspillet gjelder de golfregler og de regler for etikette som det er vist til i NGFs lov, supplert med NGFs og Klubbens lokale regler og turneringsregler. Dessuten gjelder NGFs handicapregler og amatørregler. Innenfor NGFs lover og bestemmelser fastsetter Klubbens styre de lokale regler, turneringsregler og øvrige regler for spillets avvikling, samt ordens- og sikkerhetsregler for Klubbens område, som det finner ønskelig.

(2)        For å være berettiget til å spille golf på en bane slopet av NGF må spilleren være medlem av en golfklubb med rett til å utstede offisielt handicap fra et nasjonalt golfforbund. Unntak er rekrutteringstiltak organisert av Klubben og prøvespill sammen med et medlem av Klubben.

§ 15     Lovendring

For regler om lovendring, gjelder NIFs lov § 2-2.





 § 16     Oppløsning, utmelding mv.
  1. Klubben kan vedta oppløsning:
    1. ved et enstemmig vedtak om oppløsning på årsmøtet, eller
    2. ved å vedta oppløsning med 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter, der det etterfølgende årsmøtet må avholdes minimum tre måneder og maksimum 6 måneder senere.
En forutsetning for et gyldig vedtak om oppløsning, er at idrettslaget skriftlig varsler idrettskrets og særforbund senest 14 dager før idrettslagets årsmøte behandler forslag om oppløsning.

(2)        Sammenslutning med andre idrettslag anses ikke som oppløsning av Klubben. Vedtak om sammenslutning eller utmelding fra særforbund, og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette, fattes med 2/3 flertall av årsmøtet.
 
(3)        For regler om utmelding og tap av medlemskap i NIF, gjelder NIFs lov § 10-2.

 
 
Del B: TILLEGGSBESTEMMELSER

B.1     Klubb med egen bane

§ 17     Venteliste
Når det er nødvendig av hensyn til golfanleggets kapasitet, kan klubben operere med begrensning i antallet medlemmer og venteliste for medlemsopptak. Maksimumstallene for antall medlemmer fastsettes av årsmøtet etter styrets innstilling. Styret fastsetter nærmere regler for opptak fra venteliste, som skal være basert på objektive kriterier med hovedvekt på søkeransiennitet. Det kan i noen utstrekning gis preferanser/kvoter basert på alder[2], kjønn og familietilknytning til medlemmer av hensyn til klubbens sportslige og sosiale miljø.


§ 18     Spillerett
(1)        Medlemmer som har betalt forfalte kontingenter og avgifter til klubben og dessuten de særavgifter eller medlemslån som måtte være fastsatt for spilleretten, har alminnelig spillerett på klubbens bane.

(2)        Styret fastsetter vilkårene for gjestespill mot greenfee og for eventuell spillerett for sponsorer og             andre uten fulle rettigheter etter første ledd.


§ 19 Medlemslån som vilkår for spillerett
(1)        Fana Golfklubb er delvis finansiert av innskudd/lån fra medlemmer. Det er utstedt i alt 1300 medlemsinnskudd/-lån.

(2)        Medlemsinnskuddet/lånet forfaller til innfrielse ved medlemmets utmelding av klubben, dog slik at klubben ikke plikter å tilbakebetale innskuddet/lånet før et nytt medlem innbetaler til klubben et tilsvarende innskudd/lån. Klubben kan tilbakebetale medlemsinnskuddene/-lånene helt eller delvis til enhver tid, men da skal alle medlemmer med medlemsinnskudd/-lån behandles likt. Klubben kan tilby innskuddseiere som ikke lenger er medlem i Klubben om å selge sitt innskudd til Fana Golfklubb. Fana Golfklubb kan erverve slike innskudd i den hensikt å selge disse videre til medlemmer uten innskudd. Antall innskudd som til enhver tid kan eies av Klubben begrenses til 30. Til hvilken pris innskudd kan kjøpes og selges fastsettes av Styret.

(3)        For innehaver av innskudd i Fana Golfklubb som skylder kontingent for ett år eller mer, hvor ny forfallsdato ikke er avtalt, og som ikke gjør opp for seg etter skriftlig purring og varsel med informasjon, gjelder følgende:
    1. Medlemskapet strykes og innskuddet realiseres til dekning av utestående.
    2. FGK kan selge innskuddsmedlemskap oppad begrenset til det antall innskuddsmedlemskap som avvikles p.g.a. utestående.
 
[1] Klubbens årsmøte kan ved lovvedtak vedta en senere dato som utmeldingsfrist.
[2] Her ligger et grunnlag for særlig rekruttering av barn og ungdom. Styret kan velge å få kvotene godkjent av årsmøtet.